Tuesday, May 25, 2010

Pertanian adalah Perniagaan Bhg 1 (Liku - Liku Kehidupan)

" Pertanian adalah Perniagaan"
"9/10 rezeki adalah daripada perniagaan"
Ramai manusia dimuka bumi Allah bekerja untuk meneruskan kehidupan yang tak tahu bila akhirnya. Ada yang senang hanya dengan makan gaji dan ada yang lebih senang dengan bekerja sendiri. Walau apa pun pendapat yang penting bergantung kepada pendirian dan keselesaan seseorang dan yang paling penting sebagai umat islam rezeki yang dicari adalah HALAL.
Betul ke 9 daripada 10 rezeki adalah daripada perniagaan?. Mungkin soalan ini patut jawab adalah orang yang mempunyai perniagaan sendiri. Saya juga merupakan seorang usahawan dalam bidang pertanian. Saya percaya apa yang dijanjikan Allah S.W.T yang mencipta manusia. Apa yang dijanjikan Allah S.W.T dapat dicapai sekiranya perniagaan yang dijalankan adalah hasil titik peluh sendiri dan segala saluran yang digunakan adalah saluran yang halal.
Saya bermula menjadi usahawan bermula pada peringkat yang sangat bawah dan daif sekali. Saya menceburi bidang pertanian dan fokus dalam Nursery Bunga dan Landskap Taman bermula dari rumah. Melakukan semaian seorang diri di belakang rumah. Membeli polibeg, tanah, baja dengan kuantiti yang sedikit sahaja memandangkan tiada kemampuan untuk mebeli secara besar - besaran. semaian demi semaian saya lakukan setiap saat, minit, jam dan hari. Berjemur ditengah panas terik matahari demi menjaga semaian agar hidup subur untuk jaminan saya pada masa depan. Pelbagai dugaan dilalui namun hanya kesabaran bertahan dihati.
Bersambung...............................

3 comments:

  1. saya pun pecya gak

    ReplyDelete
  2. Susah sush dhulu bersenang2 kemudian. Berbudi pd tnh akn dpt hasilnya. tahniah..

    ReplyDelete
  3. Artikel yang baik, Pernahkah anda mendengar tentang LFDS (Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian, E-mel: lfdsloans@outlook.com --WhatsApp Hubungi: +1-9893943740--lfdsloans@lemeridianfds.com) adalah sebagai perkhidmatan pendanaan Amerika Syarikat / UK yang mereka memberikan saya pinjaman $ 95,000.00 untuk melancarkan perniagaan saya dan saya telah membayarnya setiap tahun selama dua tahun sekarang dan saya masih mempunyai 2 tahun lagi walaupun saya senang bekerja dengan mereka kerana mereka adalah pemberi pinjaman Pinjaman tulen yang boleh memberi pinjaman kepada anda.

    ReplyDelete

Bongsai Menarik Hati Tertawan,
Ros Lambang Cinta Pasangan,
Komen Diberi Menjadi Panduan,
Perbaiki Diri Di Masa Hadapan.

Pokok Birah Bunga Keladi,
Bunga Kemboja Pokok Pinang Tinggi,
Terima Kasih Daun Keladi,
Ada Masa Komen Lagi.